Cursus

Het architectencontract (herhaling)

Goede afspraken maken goede vrienden
Inschrijven
WO 4 SEPTEMBER 2019
Roeselare
Mercure Hotel
DO 19 SEPTEMBER 2019
Beringen
Mezzo Beringen
DO 3 OKTOBER 2019
Berchem
Bluepoint

Bouwen is uitgegroeid tot een complexe materie waarbij steeds meer partijen betrokken zijn. Het maken van goede afspraken vormt vandaag meer dan ooit een belangrijke voorwaarde om problemen en cours de route te vermijden.

 

Tijdens deze opleiding focussen we op het architectencontract in de traditionele samenwerkingsvorm (klassieke driehoek bouwheer-aannemer-architect).

We frissen de belangrijkste basisprincipes van het contracteren op en bespreken de opbouw van het architectencontract: welke parameters dient u in rekening te brengen, wat neemt u beter wel / niet op, hoe stemt u uw contract af op het type bouwheer of project, wat met wijzigingen doorheen het bouwproject ?…

 

Een aantal recente evoluties in rechtspraak en wetgeving hebben een belangrijke impact uitgeoefend op de afspraken die bouwheer en architect in het kader van een traditioneel bouwproces aangaan.

We overlopen de verschillende wijzigingen en tendensen, en bespreken de impact ervan op de architectenovereenkomst.

 

Tot slot geven we een overzicht van belangrijke aandachtspunten en veel voorkomende valkuilen en hiaten die een impact uitoefenen op uw verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden als architect binnen het bouwproces.

 

Deze cursus is een herhaling van de sessies die in 2018 gegeven werden.

terug naar overzicht

Programma

16u00

Ontvangst

16u30

BASISPRINCIPES VAN HET CONTRACT

Meester Christophe Lenders - GSJ advocaten

  • Contracteren? Maatwerk!
  • Parameters: type bouwheer, type project, budget…
  • Pre-contractuele fase - contractuele fase – uitvoeringsfase
17u00

INHOUD VAN DE OVEREENKOMST

Meester Christophe Lenders - GSJ advocaten

  • Wie bepaalt de inhoud
  • Wijze van formulering
  • Omschrijving opdracht
  • Budget
  • Omschrijving takenpakket
  • Afspraken rond uitvoering van de overeenkomst
  • Afspraken rond loyaal samenwerken
  • Informatieverplichting + hoe informeren
  • Afspraken rond einde overeenkomst
  • Afspraken rond ontbinding overeenkomst
  • Afspraken rond veranderbaarheid van de overeenkomst
18u00

Pauze (met broodjesmaaltijd)

18u30

RECENTE WETSWIJZIGINGEN EN EVOLUTIE RECHTSPRAAK

Meester Christophe Lenders - GSJ advocaten

  • Wijzigingen inzake handelspraktijken en Wetboek Economisch Recht
  • Arrest van 5/9/2014 mbt In solidum-aansprakelijkheid
  • Arrest van 19/5/2016 mbt beperking architectenopdracht tot gesloten ruwbouw
  • Arrest van 9/1/2017: tegelarrest
  • “Licht” verborgen gebreken
  • “Ernstig” gebrek (stabiliteit, waterdichtheid)
  • Impact van nieuwe wetgeving: omgevingsvergunning, nieuwe verzekeringswet, GDPR
19u15

VEEL VOORKOMENDE VALKUILEN EN HIATEN

20u15

Vragenronde

20u30

Einde

Praktisch

Data & locatie

ROESELARE: Wo 4 september 2019
Mercure Hotel, Kwadestraat 149B, 8800 Roeselare


BERINGEN: Do 19 september 2019
Mezzo Beringen, Paalsesteenweg 170, 3583 Beringen


BERCHEM: Do 3 oktober 2019
Bluepoint, Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem

Tijdstip

Keuze uit 3 locaties. Ontvangst vanaf 16.00u. Aanvang om 16.30u stipt, einde omstreeks 20.30u.

Deelnameprijs

Leden NAV: € 115,00
Niet-leden: € 175,00
Tot 40% korting met de KMO-portefeuille.
Opleidingspremies mogelijk via Liberform.
Deze bijdrage geeft recht op deelname aan het volledige programma, lesmateriaal en catering. U ontvangt een bevestiging van uw inschrijving.

Meer info

Voor alle vragen rond deze opleiding kan u terecht op
www.vitruviusacademy.be
info@vitruviusacademy.be
tel. 02 212 26 99

Inschrijven

NAV-lidnummer:

Enkel NAV-leden Om automatisch het formulier in te vullen kan je hierboven de eerste 2 letters van uw familienaam invoeren, gevolgd door uw NAV-lidnummer (uw NAV-lidnummer vindt u terug op uw NAV-lidkaart), klik daarna op OK.
Bedrijfsgegevens (facturatieadres)
Bureau:
Contactpersoon: *
Contact e-mail: *
Facturatieadres: *
Postcode: *
Gemeente: *
Tel:
BTW:
Indien uw facturatieadres afwijkt van deze gegevens, dan kan u dit hierboven aanpassen.
Enkel aanvinken indien uw kantoor/organisatie werkt met eigen bestelbon en referentienummer die dient vermeld te worden op uw factuur.
Na deze inschrijving, mail uw bestelbon door naar kv@nav.be.
Aantal deelnemers:
Gegevens deelnemer
Lid: *



Lidnummer:

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 2
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 3
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 4
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 5
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 6
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 7
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 8
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 9
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 10
Lid: *



Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Locatie



Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Dan kan u hier al uw vraag formuleren en ontdekt u het antwoord op tijdens de infosessie.

 

Uw vraag:
Opmerkingen:
* Verplichte velden
 
Opgelet: Na uw inschrijving ontvangt u een mail voor de goede ontvangst van uw inschrijving.
Een definitieve bevestiging van uw inschrijving met routeplan volgt per mail.
Gemandateerd door:
GEDRAGSCODE SYNTRA VLAANDEREN
De gedragscode is een inspanningsverbintenis van de gemandateerde (organisatie) en zijn (haar) betrokken medewerkers, die aan de cursisten kenbaar gemaakt zal worden voor de aanvang van elke dienstverlening.
Download hier de gedragscode.