Cursus

Parameters die uw ereloon bepalen

Omzet versus ereloon
Inschrijven
WO 13 MAART 2019
Beringen
Mezzo
DI 26 MAART 2019
Nazareth
Omnia Schaubroeck
WO 3 APRIL 2019
Kortrijk
Vives
WO 24 APRIL 2019
Berchem
Bluepoint

Bij de berekening van een correct ereloon komen tal van aspecten kijken. Als architect moet u met al deze verschillende bouwstenen rekening houden om tot een zo accuraat mogelijk ereloon te komen. Deze opleiding informeert u over alle parameters die een invloed hebben op uw ereloonberekening.


Eerst schets Mart Willekens de sociaal-economische positie van de architect. De kosten die moeten gedekt worden door het honorarium worden in detail bekeken door architecten Karel De Mulder en Steven Daelman. Samen hebben zij jarenlange praktijkervaring en tijdens deze cursus brengen zij hun kennis over hoe tot een zo correct mogelijke inschatting van het honorarium te komen, alsook de verschillende manieren waarop het honorarium aangerekend kan worden.

terug naar overzicht

Programma

13u00

Onthaal

Onthaal met welkomstkoffie.
Er worden geen broodjes voorzien.

13u30

Sociaal-economische positie van de architect

Mart Willekens (Ugent)

  • De sociaal-economische positie van de architect: vergelijkende cijfers
14u00

Prestaties die het honorarium vergoeden

arch. Steven Daelman

  • Wat is een ‘ereloon’
  • Welke prestaties zal het honorarium vergoeden?
    • Belang van een duidelijke opdrachtomschrijving
    • Deontologische norm n°2: Takenpakket van de architect: wettelijk/deontologisch /reëel
    • Tips and tricks:
      • Voorstudie versus volledig opdracht
      • Duidelijk communiceren in het contract wat is inbegrepen in uw honorarium
  • Welke kosten moet het honorarium dekken?
    • Overheadkosten (perspectief éénmanszaken)
15u00

Pauze

15u30

Kosten die het honorarium moet dekken

arch. Karel De Mulder (A2D architecture 2 design)

  • Welke kosten moet het honorarium dekken?
    • Overheadkosten (perspectief grote kantoren)
      • Analyse van de kantoorkost of overheadkost a.d.h.v. 2 voorbeeldberekeningen 
      • Hoe overheadkosten per uur berekenen? 
      • Verhouding toegekende en niet-toegekende uren : wat betekent overhead voor je rendement
    • Winst
    • Vergoeding van medewerkers en vennoten
      • Onderscheid zelfstandige medewerkers/bedienden

 

16u00

Inschatting honorarium

arch. Karel De Mulder ((A2D architecture 2 design)

  • Hoe het honorarium op voorhand zo juist mogelijk inschatten?
    • Belang van voorcalculatie en uurregistratie 
    • Voor- en nadelen van elk type berekening
    • “gebudgetteerde uren” versus “reëel gepresteerde uren”
    • Tool Johan Rutgeerts
    • Hoe je voorcalculatie steeds correcter maken?
      • Nacalculatie of analyse van het rendement.

 

  • Hoe kan het honorarium aangerekend worden
    • Diverse wijzen van honorariumberekening 

 

16u45

Vragenronde

17u00

Einde

Praktisch

Data & locatie

BERINGEN: Wo 13 maart 2019
Mezzo, Paalsesteenweg 170, 3583 Beringen


NAZARETH: Di 26 maart 2019
Omnia Schaubroeck, Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth


KORTRIJK: Wo 3 april 2019
Vives, Doorniksesteenweg 145, 8500 Kortrijk


BERCHEM: Wo 24 april 2019
Bluepoint, Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem

Deelnameprijs

Leden NAV en AiNB: € 120,00
Niet-leden: € 170,00
Tot 40% korting met de KMO-portefeuille.
Opleidingspremies mogelijk via Liberform.
Deze bijdrage geeft recht op deelname aan het volledige programma, lesmateriaal en catering. U ontvangt een bevestiging van uw inschrijving.

Meer info

Voor alle vragen rond deze opleiding kan u terecht op
www.vitruviusacademy.be
info@vitruviusacademy.be
tel. 02 212 26 99

Inschrijven

NAV-lidnummer:

Enkel NAV-leden Om automatisch het formulier in te vullen kan je hierboven de eerste 2 letters van uw familienaam invoeren, gevolgd door uw NAV-lidnummer (uw NAV-lidnummer vindt u terug op uw NAV-lidkaart), klik daarna op OK.
Bedrijfsgegevens (facturatieadres)
Bureau:
Contactpersoon: *
Contact e-mail: *
Facturatieadres: *
Postcode: *
Gemeente: *
Tel:
BTW:
Indien uw facturatieadres afwijkt van deze gegevens, dan kan u dit hierboven aanpassen.
Enkel aanvinken indien uw kantoor/organisatie werkt met eigen bestelbon en referentienummer die dient vermeld te worden op uw factuur.
Na deze inschrijving, mail uw bestelbon door naar kv@nav.be.
Aantal deelnemers:
Gegevens deelnemer
Lid: *




Lidnummer:

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 2
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 3
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 4
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 5
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 6
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 7
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 8
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 9
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Gegevens deelnemer 10
Lid: *




Lidnummer:
OK

Voornaam: *
Naam: *
E-mailadres: *
Locatie




Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Dan kan u hier al uw vraag formuleren en ontdekt u het antwoord op tijdens de infosessie.

 

Uw vraag:
Opmerkingen:
* Verplichte velden
 
Opgelet: Na uw inschrijving ontvangt u een mail voor de goede ontvangst van uw inschrijving.
Een definitieve bevestiging van uw inschrijving met routeplan volgt per mail.
Gemandateerd door:
GEDRAGSCODE SYNTRA VLAANDEREN
De gedragscode is een inspanningsverbintenis van de gemandateerde (organisatie) en zijn (haar) betrokken medewerkers, die aan de cursisten kenbaar gemaakt zal worden voor de aanvang van elke dienstverlening.
Download hier de gedragscode.